FANDOM

Star Wars: Mysteries of a Distant System: Civil War var den första historien som planerades för Mysteries of a Distant System-projektet. Den skrevs av Kaxs och utspelade sig år 4603 FSY. Den fokuserade mycket på historien om anden från den döda Sithmästaren Kaxs I. Den skulle också ge en närmare titt på hans lärling, Darth Sev. Emellertid beslöt Kaxs och N@M3Le$$ att historien aldrig skulle skrivas. Dock hann Kaxs avslöja relativt mycket om handlingen innan arbetet med historien lades ner, och det som avslöjats anses fortfarande tillhöra den "officiella" MoaDS-historien.

ÖppningstextRedigera

"Efter SLAGET OM 13E STADEN, har inbördeskrig härskat på världen EN'RG-CH. Efter över tusen år, har den vackra planeten förvandlats till en plats av träsk, ett giftigt hav och vulkaner. Förintelse är överallt, och båda sidor har lidit stora skador på grund av miljöändringarna.
Den onda DARTH SEV, Amiral och ledare för det EN'RG-CHISKA IMPERIET, har nu startat ett nytt fälttåg som kommer att driva bort REPUBLIKEN från planeten för alltid. I hopp om stöd från sin sedan länge döda mästare, har han återvänt till platsen där han för länge sedan började sin träning. KAXS DEN FÖRSTAS Sithtempel.
På en närbelägen värld känd som NL-3224, omorganiserar sig Republikens styrkor för att slå till mot Imperiet igen. Efter att ha kallat på förstärkningar är de säkra på att segra. Men dem vet inte om fällan som dem har gått in i....
"
—Detta är en ungefärlig översättning av den "officiella" engelska prologen

SammanfattningRedigera

Slaget över En'rg-chRedigera

"Sir, flottan är borta!"
"Vad? Omöjligt! De har bara... blivigt osynliga på radarn! Ja, så måste det vara!
"
—En Republikansk officer till Republikansk General

Nästan hela den del av Republikens flotta som är stationerad på NL-3224, åker mot En'rg-ch. Men då de börjar gå in i atmosfären dyker plötsligt en Sithflotta upp ovanför dem. Sithskeppen släpper ut en sur gas i luften, och inom några ögonblick består Republikens flotta av smältande metallklumpar som faller mot marken.

I SithtempletRedigera

"Var inte dum, Darth. Jag känner den mörka sidan bättre än du. Och nu ångrar jag att jag någonsin skaffade mig den kunskapen. Tro mig; när du har varit död i över ett tusen fem hundra år så kommer du också att ångra dig - om du inte avslutar det nu!"
—Kaxs I försöker vända Darth Sev från den mörka sidan o

I Sithtemplet på En'rg-ch på En'rg-ch använder den Gen'Daiiska Sithlorden Darth Sev Kraften för att förstöra en staty av Kaxs I. Plötsligt öppnar sig en Sithholokron bakom honom, och ut ur den kommer Kaxs den Förstas ande. Tydligen har Kaxs I börjat ångra sina dåd efter sin död, och försöker vända tillbaka Darth Sev från den mörka sidan. Men Darth Sev vägrar, och anden flyger iväg mot vad som återstår av den En'rg-chiska jungeln.

På NL-3224Redigera

På NL-3224, diskuterar en Jediriddare strategier med en Republikgeneral. De är oroade över att En'rg-chiska Imperiet lyckades förinta tre fjärdedelar av deras flotta på några minuter. Till slut inser Jediriddaren att han måste åka till En'rg-ch för att själv besegra Darth Sev.

På En'rg-chRedigera

Senare i jungeln på En'rg-ch. En Sithpatrull blir extremt chockade då ett spöke plötsligt dyker upp framför dem. Genom att använda deras förvåning till sin egen fördel dyker Jediriddaren upp och hugger ihjäl dem med sitt ljussvärd. Efter en stunds diskussion formar Jediriddaren och Sithanden en allians, eftersom dem båda vill bli av med Darth Sev.

Duellen i 13e StadenRedigera

"Darth, du har gått för långt den här gången! Avsluta det här tusenåriga vansinnet, eller så har jag inget annat val än att döda dig!"
"Mästare, jag är inget barn längre. Jag är inte rädd för spöken
"
—Kaxs I och Darth Sev

Efter en tid befinner sig Darth Sev i ruinerna efter 13e Staden. Plötsligt dyker Jediriddaren upp bakom honom, och en duell börjar. Efter en kort stund står Darth Sev som segrare, dock utan att ha dödat sin fiende. Då dyker Kaxs I upp och beordrar sin forna lärling att sluta. Då Sev vägrar, använder Kaxs I Kraften för att elektrifiera honom till döds.

"Vi... ses i Helvetet, gör vi inte... min... Mästare...?"
—Darth Sev sekunder innan sin död

FörekomsterRedigera

KaraktärerRedigera

  • Darth Sev
  • Kaxs I (som ande eller spöke)

PlatserRedigera

  • Namelesenniasystemet
    • En'rg-ch
      • 13e Staden
      • Kaxs den Förstas Sithtempel
    • En'rg-ch 13
    • NL-3224

RymdskeppRedigera

  • Enel-klass kapitalskepp
  • Sion-klass syrbombare

VarelserRedigera

  • Gen'Dai
  • Människa
  • Twi'lek

Slumpartad wiki