FANDOM

Namelesennia
Namelesennia
Astrographical
Region

Yttre Randen

System

Namelesenniasystemet

Suns

Namelesennia

Moons
  • Namelesenniaus 1
  • Namelesenniaus 2
Rotation period

14 timmar

Orbital period

14 dagar

Physical
Atmosphere

Syreblandning

Climate
  • Hett i Killerlandöknen
  • Regnigt i Okända jungelregionerna
Gravity

Standard

Primary terrain
  • Hav
  • Öken
  • Djungel
Points of interest
  • Killerlandöknen
  • Namelesennia
  • Namelesenniska Havet
  • Okända jungelregionerna
Societal
Native species
  • Blå ek
  • Encyclomedian
  • Gul-Ögd Drake
  • Jungelbagge
  • Namelesennisk Sarlacc
  • Namelesennisk Snigel
  • Röd-Ögd Drake
  • Sand-ätare
Immigrated species
  • Dewback
  • Jawa
  • Människa
  • Sarlacc (utdöd)
  • Twi'lek
Official language
  • Galactisk Basicstandard
Population

9 miljoner

Major cities

Namelesennia

Major imports
  • Ryll
Major exports
  • Medicin
  • Teknologi
Affiliation
  • Galaktiska Republiken
  • Galaktiska Imperiet
  • Rebellalliansen

Namelesennia var den första planeten i Namelesenniasystemet. En stor del av den täcktes av öken. Under de Galaktiska Inbördeskrigen regerades planeten av Lord Namel Es's. Den var också inblandad i en konflikt som stod mellan Rebellalliansen, Galaktiska Imperiet och Konfederationen av Självständiga System runt 3 Efter Slaget om Yavin.

HistoriaRedigera

Skapelse och evolutionRedigera

Troligen runt en miljon år Före Slaget om Yavin kolliderade två enorma asteroider i Namelesenniasystemet, vilket resulterade i skapelsen av en ny planet - Namelesennia. I 250 tusen år härjades planeten sedan av vulkanutbrott. Dock sluta vulkanerna vara aktiva på planeten runt 750 tusen år FSY. På den tiden var planeten då stenig och täckt av klippor. Den första inhemska livsformen, Enclyclomedianbakterien, hade vid den tiden utvecklats på planetens stenar. Starka vindar härskade också på planeten, som följd av att Namelesennia på den tiden roterade många gånger snabbare än senare. Detta ledde till snabb erosion, och år 300 tusen FSY var nästan hela planeten täckt av sand. Djur i form av insekter, från mikroskopiska sådana till de meterlånga Sand-ätarna, hade vid den tiden utvecklats. Efter den tiden gick evolutionen på planeten ovanligt snabbt, och resulterade allt från fredliga växtätare som de Namelesenniska Sniglarna och Jungelbaggarna till de rovgiriga Gul- och Röd-Ögda Drakarna.

En'rg-chiska InbördeskrigetRedigera

Under den tid då det En'rg-chiska Inbördeskriget rasade på grannplaneten En'rg-ch, så hade den Galaktiska Republiken en liten bas på Namelesennia, som på den tiden var känd som NL-3224. Basen övergavs dock efter att kriget avslutades. Planeten skulle dock minnas basen länge, eftersom Republikens soldater av misstag tagit med sig ett eller flera Sarlaccägg. Dessa ägg kläcktes, vilket efter några tusen år resulterat i evoluionen av den Namelesenniska Sarlaccen.

Klonkrigen (22 BBY-19 BBY)Redigera

Under Klonkrigen valde Jediriddaren Namelesennius Es's att gå i exil. Republiken bad honom då att hjälpa dem att kolonisera Namelesennia innan Separatisterna gjorde det, vilket han gick med på. Han byggde ett läger i Killerlandöknen, som senare expanderade allt mer för att bli den enda riktiga staden på planeten. Namelesennius döpte systemet, stjärnan, planeten och staden till Namelesennia.

Nära slutet av Klonkrigen blev det en strid mellan Kaxs och Separatisterna på den närbelägna månen En'rg-ch 13. Efter striden flydde Kaxs till Namelesennia. Han kraschade i Killerlandöknen, där han rustade upp en grotta till sitt hem och tillbringade sin exil. I slutet av Klonkrigen, då det Galaktiska Imperiet reste sig ur spillrorna av Republiken, flydde även Namelesennius ut i Killerlandöknen för att gömma sig.

Den Stora JedijaktenRedigera

Efter Klonkrigen tog Imperiet makten över Namelesennia. De byggde flera små militära baser över planeten, bland annat sitt högkvarter i staden Namelesennia och ett nära på ointagligt fort i Killerlandöknen. En man vid namn Rakin utnämndes till Guvernör över Namelesenniasystemet, och höll oftast till i tidigare nämnda fort i Killerlandöknen. General Manu förde befäl över säkerhetsstyrkorna som placerats på planeten.

Under Imperiets tid blomstrade slavhandeln på Namelesennia, tack vare planetens fördelaktiga läge, i närheten av bland annat Ryloth och Tatooine. De flesta slavar som såldes via planeter var Twi'leks, men även andra varalser såsom Jawor och Geonosier. Många slavar såldes till energiindustrierna på planeten Den Första, i det närbelägna Derlansystemet.

Slumpartad wiki