FANDOM

"Jag var så nära makt, bara ett steg ifrån. Om jag hade slagit honom hade jag varit galaxens härskare! Allsmäktig! Folk skulle se mig som en av de största Sitherna någonsin… Men istället står jag här idag, som en Jedimästare. Bara en Jedimästare, så som många innan mig och de många efter mig. Snart till att bli ännu enn glömd Jedimästare."
—Lah D'ar om sitt liv.

Lah D'ar var en Bith Jedi. han föddes på Clak'dor VII och blev senare en medlem i bandet the Modal Nodes under det galaktiska inbördeskriget. Han slutade senare på grund av att han ogillade bandets ledare: Figrin D'an. Han gick sedan med Jedi Praxeum och blev lärd av Yoda's Kraftspöke. När han var Jedi konfronterade han den nya konfederationen, men en duell med Darth Tyler slutade oavgjort. Sedan hans återvändo från uppdraget ville han ha mer kraft och gick med Lumiya som Sith. Han lärde sig mörka sidans krafter och han gjorde flera olika uppdrag för Lumiya. Efter ett tag kände han sig tillräckligt stark för att möta Luke Skywalker. Han hade lyckats döda Luke om det inte vorit för en av Luke's lärlingar. Efter hans misslyckande vände han tillbaka till den ljusa sidan. Han dog senare i kriget mot Yuuhzan Vong.

Slumpartad wiki